Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Ta witryna używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić. Szczegóły znajdziesz w polityce plików cookie.

Szybkie uruchamianie

Informacje ogólne

Instytucje publiczne

Obowiązek stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych

 

Od 1 lipca 2007 roku, wraz z pełnym otwarciem rynku energii elektrycznej, instytucje publiczne mają swobodę wyboru sprzedawcy energii elektrycznej (tzw. zasada TPA). Są one zobligowane do zakupu energii elektrycznej w oparciu o przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Pzp).

Zgodnie z ustawą Pzp zamówienie na rzecz instytucji publicznej, którego wartość przekracza 30 000 euro musi zostać dokonane w drodze przetargu.

Do podstawowych aktów regulujących procedury zakupu energii elektrycznej należą:

  • Ustawa Prawo Energetyczne
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego
  • Ustawa Prawo Zamówień Publicznych

Jednostki objęte obowiązkiem stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Obowiązek zakupu energii elektrycznej dotyczy jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, innych państwowych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej i innych wskazanych w ustawie.

Tak więc, dotyczy to przede wszystkim wszelkich organów administracji rządowej, samorządowej, wojskowej, wszystkich agencji rządowych oraz innych państwowych jednostek organizacyjnych.


Postępowanie na zakup energii elektrycznej

W obecnym porządku prawnym Zamawiający ma możliwość przeprowadzenia postępowania przetargowego na dostawę energii elektrycznej w dwóch wariantach:

  • postępowanie na dostawę energii elektrycznej i odrębne postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki na świadczenie usług dystrybucji.

    W efekcie Zamawiający będzie miał dwie umowy - ze sprzedawcą i Operatorem Systemu Dystrybucyjnego, a w wyniku tego będzie otrzymywał dwie osobne faktury – za sprzedaż energii elektrycznej oraz za usługi dystrybucji energii elektrycznej.
  • jednego postępowania na usługę kompleksową polegającą na dostawie energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji energii elektrycznej.

    W takiej sytuacji Zamawiający będzie miał jedną umowę zawartą ze sprzedawcą, która będzie obejmować zarówno sprzedaż energii jak i świadczenie usług dystrybucji. W wyniku zawartej umowy Zamawiający będzie otrzymywał jedną fakturę od sprzedawcy za zakup energii i usługi dystrybucji.
Sprawdź ofertę